Packshot co to jest?
Kilka słów o fotografii typu packshot
Packshot to fotografia statyczna, najczęściej eksponująca produkt na jednolitym białym – choć bywa, że i na czarnym – tle. Produkt powinien być dobrze oświetlony i wyglądać korzystnie. Czasem packshoty są obrabiane przez grafika, który tworzy zdjęcie od podstaw, rysując światłocień. Zdjęcia packshotowe wykonywane są na potrzeby szeroko pojętych publikacji internetowych, ale także materiałów drukowanych: katalogów, ulotek, czasopism.
Packshot kojarzy się często po prostu ze zdjęciem na białym tle, choć jego definicja odbiega od tego opisu. Według niej jest to „używany w branży reklamowej termin określający przedstawienie produktu za pomocą statycznego lub ruchomego obrazu”.
Packshoty mają wiele zastosowań. Wykorzystywane są m.in. jako zdjęcia e-commerce (sprzedażowe), na stronach WWW czy portalach społecznościowych. 1 lutego 2017 r. ten typ fotografii został wprowadzony do standardów jakościowych Allegro. Ich zadaniem jest jak najlepsze zaprezentowanie sprzedawanej rzeczy w pierwszym kontakcie z klientem. Czytelne zdjęcie zwiększa szansę na sprzedaż aż o 12%. Kupujący na podstawie packshotu jest w stanie wyobrazić sobie przedmiot, którym jest zainteresowany, i na tej podstawie dokonuje zakupu.
Niemal 80% klientów decyzję zakupową podejmuje, oglądając jedynie zdjęcia produktu.
Zdjęcia produktowe i zdjęcia packshotowe mogą w dzisiejszych czasach wpłynąć na status Twojej firmy. Pandemia koronawirusa sprawiła, że wiele firm przeniosło się do internetu i tam prowadzi m.in. sprzedaż swoich produktów czy usług. Tym samym zwiększyła się konkurencja. Słabe lub samodzielnie zrobione zdjęcia nie pomogą Ci w wyróżnieniu się spośród innych i zachęceniu klienta do zakupu. Profesjonalne reklamowe zdjęcia pomogą zwiększyć sprzedaż zarówno Twoich produktów, jak i usług. Bez odpowiedniego zaprezentowania ich na wysokim poziomie ciężko będzie uzyskać zadowalające rezultaty.
Fotografie produktowe typu packshot wykonywane są metodą cyfrową i poddawane bardzo starannej obróbce komputerowej, co pozwala na uzyskanie wysokiej jakości zdjęć. Każde zdjęcie jest wyretuszowane i przygotowane tak, aby uwypuklić wszelkie zalety sprzedawanego produktu. Typowe w tego typu fotografii jest szparowanie produktu, czyli wycinanie go z aktualnego tła i umieszczenie na tle w jednolitym kolorze (najczęściej białym). Tego typu zabieg wykonuje się, ponieważ bardzo ciężko dobrze doświetlić produkt, tak by uzyskać całkowitą biel tła 255/255/255. Jest pewien sposób, by to zrobić, ale to temat na osobny post.
Często na pozór prosty do sfotografowania produkt wymaga sporego nakładu pracy, by uzyskać packshot idealny.
Cena packshotu
Zdjęcia produktów są tym, na czym bazują wszelkiego rodzaju sklepy internetowe, są podstawą katalogów, aukcji oraz elementem promocji. Jedną z najpopularniejszych form tej fotografii są zdjęcia packshotowe – stanowią one jeden z kluczowych elementów sprzedaży i promocji. Jeżeli chcemy, aby nasze produkty liczyły się na rynku, jakość i walory estetyczne packshotów muszą mieć jak najwyższy poziom.
W przypadku obrazu nieruchomego fotografia powinna jak najrzetelniej odwzorowywać przedmiot. Ważne, aby na zdjęciu ukazany był cały produkt, a nie tylko jego fragmenty. Klient powinien być w stanie dojrzeć nawet najmniejsze detale. Kluczowym czynnikiem jest oświetlenie – miękkie światło pozwala na wydobycie z produktu tego, co najlepsze. Przedmiot na zdjęciu powinien być wyraźny, a tło (zazwyczaj białe, czarne, rzadziej gradientowe) dobrane tak, aby produkt od razu przyciągał uwagę.
Andrzej Jarek Studio oferuje wykonanie profesjonalnych zdjęć packshotowych Twojego produktu, które pozwolą Ci wyróżnić go spośród produktów konkurencji. Gwarantujemy wysoką jakość, doradztwo oraz indywidualne podejście do klienta.
Drukowane katalogi to doskonałe nośniki marketingowe. Szczególnie cenione są te typowo branżowe, zawierające nie tylko szczegółowe opisy i informacje, ale także fachowo wykonane zdjęcia typu packshot. Elektronarzędzia to narzędzia zasilane prądem elektrycznym, najczęściej o napięciu 230 V. Ułatwiają prace, których wykonywanie narzędziami ręcznymi byłoby uciążliwe, czasochłonne lub niewygodne. Atrakcyjność tych zdjęć jest kluczem do zwiększonej sprzedaży. Najwięksi specjaliści od sprzedaży internetowej zgodnie twierdzą: „Bez dobrego zdjęcia nie sprzedasz najlepszego produktu, ale z odpowiednim zdjęciem możesz sprzedać wszystko”. Wspominaliśmy już, że według badań 80% kupujących to wzrokowcy.
Zamów u nas wykonanie packshotu
Packshot – zdjęcie do katalogu
W katalogach e-commerce stosuje się zdjęcia:
- ruchome – dzięki wykonanej serii zdjęć na białym tle packshot 360 umożliwia obejrzenie fotografowanego przedmiotu we wszystkich możliwych ujęciach podczas jego obrotu;
- statyczne – rzetelnie odwzorowujące leżący płasko fotografowany na białym tle przedmiot.
Firmy, które mają duży asortyment, np. produkujące elektronarzędzia dla domowych majsterkowiczów czy profesjonalistów z branż, jak instalacyjna, montażowa, budownicza, oraz firm świadczących kompleksowe usługi remontowe, powinny skorzystać z fotografii reklamowej oferującej zdjęcia przedmiotów na białym tle. Naturalna i minimalistyczna oprawa pozwala na wyeksponowanie wszystkich atutów: kolorystyki, kształtu i unikalnych detali produktu. Dzięki temu wybór wiertarki, wiązarki, gwoździarki czy szlifierki będzie zdecydowanie łatwiejszy i szybszy. Katalog producenta z profesjonalnie wykonanymi zdjęciami jest doskonałą wizytówką firmy.
Studio packshotu
Zdjęcia typu packshot to fotografie przedstawiające dużo powtarzalnych rzeczy z niewielkiej odległości i przy dobrym oświetleniu. Ważne, by były wykonane przez profesjonalistów, bo to daje większą gwarancję zainteresowania przedmiotem, a w rezultacie jego zakupu, np. w sklepie internetowym.
By wykonać dobre zdjęcia produktowe tego typu, potrzebny jest dobry sprzęt. Zdjęcia wykonane złej jakości aparatem czy też telefonem nie będą tak efektowne jak te wykonane aparatem fotograficznym z bardzo dobrym obiektywem typu makro, czyli obiektywem pozwalającym na wykonywanie zdjęć niewielkich przedmiotów z małej odległości przy dużym przybliżeniu. Potrzebne jest także bardzo dobre oświetlenie, do czego wykorzystuje się specjalne reflektory fotograficzne wraz z blendami odbijającymi światło.
Zazwyczaj studia fotograficzne, które wykonują zdjęcia produktowe, aparat fotograficzny na stałe mają połączony z laptopem, a wykonane zdjęcia trafiają bezpośrednio z aparatu na dysk komputera. Często stosowaną praktyką jest także to, że wykonuje się kilka zdjęć jednego przedmiotu przy różnym natężeniu światła i wybiera te najlepsze.
Zazwyczaj zlecenie fotograficzne oparte na zdjęciach typu packshot zawiera w sobie także retusz gotowych zdjęć za pomocą programów graficznych. Taka obróbka jest niezbędna, ponieważ zdjęcia wykonane w dużym powiększeniu ukazują często wiele niedokładności materiału. Konieczne jest zredukowanie do minimum wszelkich przebarwień, zarysowań (spowodowanych przez kurz) itp.
Jak zrobić dobry packshot? Zdjęcia packshotowe w praktyce – proces ich powstawania
Przede wszystkim zdjęcie produktowe musi być dobrze naświetlone – to podstawa. Odpowiednio naświetlone, ostre zdjęcie bazowe jest idealnym materiałem do obróbki. Niedoświetlone lub przepalone ogranicza nas w działaniu. Fotograf nie jest grafikiem komputerowym, który tworzy produkt od podstaw. Często jednak dla uzyskania odpowiedniego efektu końcowego celowo pewne partie naświetlane są przez niego mocniej, a niektóre słabiej, by później podczas łączenia tych fragmentów w Photoshopie uzyskać idealne zdjęcie produktowe. W zależności czy produkt ma elementy matowe czy odblaskowe, światło inaczej się układa i rozprowadza po powierzchni produktu.
Kolejną istotną rzeczą jest szparowanie. Co to jest szparowanie? – spytają niektórzy. To nic innego jak wycinanie produktu z tła. W przypadku zdjęcia packshotowego najczęściej taki produkt osadza się na białym tle. Podczas sesji fotograf często wspomaga się różnymi podpórkami, uchwytami, ekranami itp., które są niezbędne do wykonania fotografii produktowej, ale niestety widać je na zdjęciu. Wycięcie produktu pozwala pozbyć się „wspomagaczy” z tła.
Ostrość – to jeden z czynników, który decyduje o jakości zdjęcia. Zdjęcia produktowe, które są nieostre, poruszone, rozmyte, nie przyciągają uwagi jak tzw. żyletki. Idealna ostrość produktu rozciąga się na całej jego długości, szerokości i wysokości. Aby uzyskać tak perfekcyjną ostrość, trzeba wykonać kilka zdjęć, które należy połączyć ze sobą w odpowiedni sposób. Jak to wygląda w praktyce, zobaczysz na poniższym przykładzie.
No i ostatnia podstawowa rzecz to wierne oddanie koloru.
Kolory w fotografii to temat rzeka, nie będziemy rozpisywać się na temat profili barwnych, kalibracji monitora itp. Andrzej Jarek Studio wspomaga się profesjonalnym wzornikiem kolorów X-Rite ColorChecker, kalibratorem X-Rite i 1Display Pro, skalibrowanym co miesiąc monitorem BENQ SW271, dzięki któremu jest w stanie jak najwierniej odwzorować każdy kolor. Jak bardzo jest to istotne, przekonali się Ci, którzy przez internet zamówili np. fioletowe buty, które po otworzeniu paczki okazały się granatowe.
Packshoty w wykonaniu Andrzej Jarek Studio
Andrzej Jarek Studio zajmuje się głównie packshotami na białym tle. Wierzymy, że idealnie zbudowane światłem zdjęcia produktowe pozwalają naszym klientom rozwijać się i osiągać lepszą sprzedaż na rynku internetowym. Ciągle się rozwijamy, inwestujemy w nowy sprzęt i stale uczymy, po to aby nasze zdjęcia były coraz lepsze.
Nasz warsztat to głównie:
01
Odpowiednie światło. To dzięki niemu budujemy kształt produktu, uzyskujemy pożądany światłocień i odwzorowujemy autentyczny kolor produktu.
02
Aparat fotograficzny, odpowiedni obiektyw i odległość od fotografowanego produktu. Dzięki temu ma on ten sam kształt co w rzeczywistości, obraz jest ostry i ma dużą rozdzielczość wyjściową: 7000 × 5000 pikseli.
03
Trochę polotu J, czyli żyłki, klipsy, plastelina i klocki lub zderzaki. Na sesjach zdjęciowych produkty są często w lewitacji, klejone, zraszane wodą, odtłuszczane, polerowane i czyszczone z kurzu za pomocą kompresora. A wszystko po to, by produkt wyglądał perfekcyjnie i był dobrym materiałem wyjściowym do postprodukcji.
04
Retusz – profesjonalna obróbka graficzna HI-END liczona w godzinach zegarowych (czyli profesjonalny retusz komputerowy przedmiotu – poprawa jasności, kontrastu, koloru, ostrości, usuwanie drobinek kurzu, dodawanie cienia lub odbicia przedmiotu). Poprawienie niedoskonałości produktu oraz szparowanie tła, przy jednoczesnym zwróceniu uwagi, aby produkt nie był jak namalowany, ale wyglądał jak najbardziej realnie.
05
Zapis zdjęcia w odpowiednim formacie wedle życzeń klienta: jpg lub png (z przezroczystością, czyli bez tła). Ponadto przygotowanie plików z przeznaczeniem do internetu sRGB lub w rozdzielczości 300 dpi do druku w palecie CMYK z szerokim gamutem kolorów.
Potrzebujesz zdjęć typu packshot? Jeśli chcesz rozwinąć sprzedaż swoich produktów dzięki profesjonalnym packshotom, zapraszamy do współpracy. Napisz do nas!