Czym są zdjęcia produktowe i fotografia reklamowa?

Zanim zabierzemy się za fotografowanie, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym  są profesjonalne zdjęcia produktowe. Wydaje się oczywiste, że są to po prostu zdjęcia służące do reklamowania produktów – i owszem tak jest, jednak to zdecydowanie nie wyczerpuje tematu.

Co kryje się pod pojęciem fotografii produktowej i reklamowej?

Zdjęcia reklamowe to zdjęcia wykonywane z przeznaczeniem sprzedaży. Sprzedaż to jednak bardzo szerokie pojęcie, które można różnie interpretować. Mówiąc o zdjęciach produktowych mamy na myśli zdjęcia, które przedstawiają dany produkt, przedmiot w korzystny i niejako informacyjny sposób. Przedmioty można po prostu fotografować, ukazując, jak faktycznie wyglądają. Można też fotografować je w sposób interesujący i zachęcający odbiorcę do ich kupna. Wszystko zależy od przeznaczenia.

Fotografia reklamowa to pojęcie szerokie, dotyczy wielu rzeczy czy usług. Ma ona przede wszystkim je promować. Zdjęcia mają wpływać na odbiorcę i zachęcać go do skorzystania z oferty przedstawionej na zdjęciu. Można też pokusić się o stwierdzenie, że zdjęcie staje się często w tym przypadku grafiką informacyjną doskonale wypełniającą treść oferty sprzedażowej. Również kluczową cechą w fotografii reklamowej jest nawiązywanie kontaktu, prezentowanie produktów, utrzymywanie stałego kontaktu z potencjalnymi i stałymi klientami.

 

Fotografia reklamowa bazuje na kilku rodzajach zdjęć:

  1. Zdjęcia produktowe – fotografie wykorzystywane do przedstawienia wszelkiego typu przedmiotów

Zdjęcia produktowe to zdecydowanie największa część tematu fotografii reklamowej. Może nie tyle pod względem jakości tych zdjęć czy technik wykonania, ale przede wszystkim pod względem ilości takich fotografii. Codziennie powstają ich miliony i większość z nich trafia do internetu. Czasem służą markom, a czasem zniechęcają klientów – w zależności od swojej jakości. Praktycznie większość tego typu fotografii można wykonać w studiu fotograficznym. Rodzaje zdjęć produktowych:

  • packshoty – zdjęcia proste, przedstawiające produkt, zazwyczaj wykonane przy poprawnym, cieniowym oświetleniu na jednolitym tle, z efektami odbicia czy refleksów;
  • bezcieniowezdjęcia na białym tle, bez cieni, bez efektów świetlnych, na których produkty są oświetlone prawidłowo, możliwe jest też łatwe i szybkie wycięcie ich z tła;
  • kreatywne – zdjęcia stylizowane, przedstawiające produkt w sposób kreatywny, w adekwatnym, tematycznym otoczeniu, często sztucznie tworzące  kompozycje lokujące produkty;
  • katalogowe – zdjęcia przeznaczone do katalogów, czasem czasopism, przedstawiające najczęściej ubrania, modeli, modelki etc.;
  • fotografia 360 – animacja zdjęciowa/wideo, która pozwala oglądać produkt z każdej strony. Możliwe jest stosowanie animacji obrotowych 360, jak również 180 stopni.
  1. Fotografia kulinarna – zdjęcia potraw, jedzenia, napoi

Zdjęcia kulinarne wyróżniają się przede wszystkim jakością, pomysłowością czy techniką wykonania. Fotografowanie jedzenia do celów reklamy ulotkowej czy billboardowej może być po prostu fotografią produktową, bazującą np. na packshotach czy zdjęciach bezcieniowych. Inaczej jest w przypadku kompozycji przeznaczonych do menu lub reklamy internetowej i promocji w szeptankach. Kulinaria żądzą się swoimi prawami, są zdecydowanie bardziej wymagające niż inne dziedziny fotografii reklamowej, dlatego jest to dziedzina specjalizacji wielu fotografów. W dobie internetu i rozkwitu biznesów z jedzeniem na wynos tylko zyskała na znaczeniu.

  1. Zdjęcia wnętrz, architektury

Zdjęcia wnętrz czy architektury także należą do tej bardzo szerokiej dziedziny fotografii reklamowej. Wykorzystywane są w katalogach, czasopismach, na portalach czy stronach internetowych. Nareszcie klienci dostrzegają znaczenie fotografii wnętrz podczas prowadzenia hoteli, restauracji, ekskluzywnych lokali gastronomicznych, barów, pubów czy klubów. Jest to dziedzina najbardziej wymagająca z całej palety fotograficznych działań reklamowych. Wymaga największego doświadczenia i obeznania w temacie i dla niejednego fotografa jest prawdziwym wyzwaniem fotograficznym.

Fotografia architektury i wnętrz ma ogromne znaczenie reklamowe dla konkretnej grupy zleceniodawców. Nie jest najpopularniejsza, jednak bardzo potrzebna na rosnącym rynku developerów.

  1. Fotografia biznesowa lub wizerunkowa

Wizerunek jest w dzisiejszych czasach jedną z najważniejszych kart przetargowych w biznesie. To sprawia, że kolejnym elementem fotografii reklamowej jest fotografia wizerunkowa. Jest to chyba najbardziej odległa dziedzina fotograficzna w porównaniu z powyższymi. Fotografia wizerunkowa wymaga bowiem pracy z modelem, którym najczęściej jest nasz klient lub jego pracownicy. Ciężko jest połączyć fotografowanie produktów oraz fotografowanie ludzi. Te dwie dziedziny fotografii wymagają bowiem od fotografa odmiennego podejścia, które ma ogromny wpływ na efekt końcowy. Rodzaje fotografii wizerunkowej to:

  • portret biznesowy / w pracy – ma na celu przedstawienie osoby w najkorzystniejszym możliwym świetle. Wykorzystywany w małym i dużym biznesie. Strony internetowe, CV, prezentacja osobista czy prezentacja firmy na szerszym polu działalności;
  • stylizacja wizerunkowa – jest tworzeniem fotograficznego i ogólnego wizerunku dla marki/firmy/osoby na potrzeby sprzedaży konkretnych usług czy produktów. Jest to jedno z tych bardziej nowatorskich działań, które w bardzo ciekawy sposób wpływają na potencjał konkretnych branży;
  • reportaż eventowy – realizacja zdjęć z przedsięwzięć firm, ich działalności czy codziennej pracy. Reportaż jest realizacją szeregu zdjęć pokazujących, jak wygląda praca w danej firmie bądź przebieg konferencji. Reportaż to również zdjęcia z imprez okolicznościowych, w których uczestniczą sponsorzy, lub imprez, które są bardzo budżetowe i potrzebują dodatkowej promocji, aby przyciągnąć jeszcze większą liczbę uczestników.

Uzupełnienie tematu

Jak łatwo zauważyć, fotografia reklamowa jest jednym z większych działań, które wchodzą w zakres działań marketingowych. Polega na jak najlepszym zaprezentowaniu produktów czy usług. Fotografię taką wykorzystuje się wszędzie tam, gdzie wykorzystać można również tekst. Strony internetowe, bannery, materiały ze zdjęciami na białym tle, katalogi, ulotki, przestrzenie reklamowe w gazetach czy telewizji – każdy środek dystrybucji jest potencjalną przestrzenią na umieszczenie fotografii. Wizualizacja w marketingu jest niezwykle istotna, dlatego wszystkie działania, które mają na celu promocję produktów, osób, usług czy firm, powinny być wspierane przez metody wizualizacji. Fotografia odgrywa tu kluczową rolę.

Wszystkie działania fotografa reklamowego mają na celu nawiązanie współpracy z marketingiem realizowanym przez daną firmę. Ważne jest więc porozumienie między osobą odpowiedzialną za kampanię dla firmy a fotografem, który zrealizuje fotografie w sposób zgodny wizerunkowo z danym produktem i całością kampanii.

 

Zdjęcia produktowa, Fotografia_reklamowa, Packshot_okulary still life, glasses still life AndrzejJarekStudio

Zdjęcie produktowe okularów słonecznych